De ReisRidders

USA

De voorbereiding van onze reis door USA en Canada kan men lezen op:

De Voorbereiding

Een keertje van begin tot einde, van oost naar west, dwars door het continent: de droom van heel wat reizigers. Een droomreis?

routekaart 1  Is van onze reis door de USA van oost naar west van Baltimore naar Las Vegas
We starten dus onze camperreis in Baltimore bij Washington en gaan dan tot Las Vegas rijden dan in noordelijke richting naar  Vancouver (Canada) zie
 routekaart 2

Maandag 21 april 2008
Vandaag onze camper weggebracht naar Antwerpen voor verscheping naar Baltimore  (USA).
We moesten rond 08.30 bij de Expediteur zijn, dat was nagenoeg in het centrum van Antwerpen.
Daarna moesten we via de douane op kaai 869, dit is bij de Zandvlietsluis, onze camper afleveren.
We hadden hier een hele inspectie verwacht, maar ze zijn niet eens in de camper geweest en hebben alleen wat opgemeten.
Het hele gebeuren heeft niet meer dan 1 uur geduurd.
Volgens het reisschema zou de camper a.s.woensdag 23 april met de Atlantic Concert worden verscheept, dit wordt echter vrijdag 25 april. De aankomst datum van 8 mei in Baltimore blijft gelukkig gelijk. De overtocht duurt ongeveer 12 dagen.
Op vrijdag om 06.00 uur is de Atlantic Concert, met laten we hopen onze camper aan boord, vertrokken uit Antwerpen.

Vaarwel Holland, we gaan naar de USA………………………..en wel naar New York.

We besluiten om op donderdag 1 mei al te vertrekken, en wel  met de trein naar het Best-Western Hotel bij de Luchthaven van Brussel.

Vanaf daar worden we op vrijdag 2 mei ´s morgens om 6.00 u naar het vliegveld gebracht met de Shuttle. Als we op tijd bij de Gate zitten te wachten,  komen we te weten, dat ons vliegtuig geannuleerd is. Gelukkig worden wij als passagiers onder gebracht onder verschillende vliegtuigen.Wij vertrekken nu pas om 10.50 u, dat is bijna 2 uur later. In Frankfurt kunnen we net ons vliegtuig naar NY nog halen, en komt zelfs onze bagage goed over. Dat is al een leuk begin. De controle viel echter mee, alleen in Brussel gecontroleerd. In NY verliep ook alles snel, wel moesten ze vinger- en duimafdrukken en een foto van ons hebben. We landen om 15.30 uur locale tijd op het vliegveld van Newark. We nemen de bus naar Manhattan, wat we na anderhalf uur bereikten (v.w. vrijdagavond drukte) De ligging van ons Hotel, Americana Inn, is subliem, midden in Manhattan. De beroemde straten als Broadway en Times Square liggen een paar straten verder.

WIJ ZIJN IN DE USA

Ook in Amerika gaan we op zoek naar de Big Five

En deze hebben we sneller gevonden dan in Afrika. Sonja Bakker heeft hier nog veel te doen

Je kunt in NY niet verdwalen, want er zijn rechte straten van noord naar zuid, nl de Avenues 1 t/m 12 en er zijn straten van west naar oost, nl Street 1 t/m ?? Wij zaten in 69 West Str. 38. Precies in het centrum en dus zeer levendig. Je moet zorgen voor oordoppen en eveneens dat je afgepeigerd bent, want dan kun je ook slapen. Bij ons lukte het aardig goed, dus elke dag afgepeigerd, ja.

Zaterdag 3 mei:

Vandaag NY lopend bekeken. We zijn door het Central Park gelopen  en naar Rockefeller Square, waar we op de top of the Rock hebben gestaan, om NY van bovenaf te bezichtigen.

Top of the Rock

Broadway

Het zicht was goed, want de zon kwam net door. Eveneens naar Madison Square met de grootste Arena en naar Macy ‘s, de grootste winkel ter wereld geweest. ’s Avonds naar Broadway. NY is een geweldige levendige stad, met ontzettend veel super lichtreclame borden.

We hebben een mobiel nummer voor de USA en Canada: 347-251-1622

Zondag 4 en maandag 5 mei

Het is prachtig weer en we besluiten om een 2 daagse ticket voor de "Hop on Hop off" bus te nemen. Hiermee kan je 4 verschillende Loops maken: de Downtown loop, de Upper loop, de Night loop en de Brooklyn loop. Je kan dan op elke plaats uitstappen, die je wilt. Je kan ook lekker blijven zitten, zodat je het verhaal van de gids kan aanhoren over de gebouwen en de geschiedenis van Amerika en over alle beroemdheden, die er wonen.Wij hebben de volgende plaatsen uitgebreid bezocht : Grand Zero, Vrijheidsbeeld, Times square. Aan het eind van de rit een biertje gedronken in het Rock Cafe. ’s Avonds de Night loop gedaan.

Grand Zero, bouwput vroegere WTC                    Vrijheidsbeeld                              Skyline NY vanaf schip naar Vrijheidsbeeld

De volgende dag de Upper loop richting Harlem gedaan en daarna naar China town. Van daaruit over de Brooklyn Bridge gelopen naar Brooklyn, waar we de Loop gedaan hebben. We hebben ook nog een stuk metro moeten doen, omdat de bus kapot ging.

Wandeling over Brooklyn Bridge
Dinsdag 6 mei:

We verlaten de blokkendozen stad en gaan vandaag met de trein naar Washington. We hadden 2 dagen van te voren al gereserveerd. Hoe vroeger je n.l. de treinreis reserveert hoe goedkoper het is. De treinreis duurde 3½ uur. In Washington nemen we de Metro naar Waterfront, waar ons hotel in de buurt is. Het is weer prachtig weer. Lekker zonnetje en een temp. van ongeveer 25 graden. Ons hotel, Chanel Inn, ligt op loopafstand van "The Mall", waar o.a het Witte Huis, Het Capitol en vele andere gebouwen en ook vele musea aan liggen. Na ons opgefrist te hebben maken we nog een wandeling naar The Mall.

Woensdag 7 mei

Om 07.30 uur het wekkertje gezet om vroeg op pad te gaan voor Sightseeing in Washington. Het is vandaag bloedheet. Eigenlijk te warm om een stad te bezichtigen. We doen zo veel mogelijk met de benenwagen en dat is goed te doen. Als we een grote afstand moeten overbruggen dan doen we dit met de metro, dat is ideaal. De belangrijkste gebouwen, monumenten en memorials hebben we bezichtigd, zoals Het Capitool, Het Witte Huis, (waar we trouwens weggestuurd werden  i.v.m. het bezoek van de Paus)

Pauselijk bezoek

Washington monument, Lincoln en Roosevelt memorials en vele andere prachtige overheidsgebouwen. Washington is werkelijk niet te vergelijken met New York. Het is heel uitgestrekt met prachtige parken en heel veel overheidsgebouwen. Het was een prachtige, maar vermoeiende dag.

Het Capitool           Bij het Capitool           Jefferson Memorial         President Roosevelt Memorial      Lincoln Memorial

Beschrijvende tekst

Het Witte Huis

Donderdag 8 mei
Het is vandaag niet koud, maar bewolkt en er valt af en toe wat regen. We willen vandaag wat musea bezoeken, dus dat komt goed uit. Als eerste gaan we naar het Holocaust Memorial Museum. Mocht je het warm hebben, dan word je hier vanzelf koud van. Het is heel indrukwekkend en aangrijpend. Er staan zo'n 53 videomonitoren en 30 interactieve gedeelten met schokkend beelden van geweld, die zeer confronterend zijn. We zijn hier bijna 2 uur geweest. Hierna gaan we naar het National Air and Space Museum. Je ziet hier o.a de Apollo 11 waarmee de astronauten de vlucht naar de maan maakten en een werkend model van de spaceshuttle Columbia en het Skylab. Het is heel groots opgezet, wat trouwens alles in de USA is. Deze musea en de meeste musea in de USA zijn gratis. Na het musea bezoek gaan we naar Downtown, het centrum van Washington. We zijn toe aan een heerlijk bakje koffie, wat we bijna altijd bij Starbucks nemen. Na wat rond gewandeld te hebben, besluiten we om op tijd naar ons hotel te gaan, want morgen wordt een spannende dag. We moeten dan n.l. onze camper ophalen in Baltimore. Meer hierover in de volgende aflevering.

Vrijdag 9 mei Washington - Baltimore - Hagerstown

Wij hebben onze camper

Onze Camper in de USA

Dit was inderdaad een spannende dag. Niet alleen omdat we onze camper op moesten halen, maar ook omdat ze verschrikkelijk slecht weer afgaven. Op het nieuws kwamen ze steeds met beelden van Tornado's die er in de buurt waren. Toen we opstonden regende het behoorlijk en we besluiten niet met de metro te gaan, want dat was nog een eind lopen, maar met de taxi naar het station. We nemen de trein naar Baltimore en vandaar weer een taxi naar een of andere Logistieke dienst, waar we de invoer documenten moesten ophalen. Dat was in een kwartier gebeurd, alleen 25 handtekeningen zetten en klaar was Sjaak. Weer een taxi genomen, maar nu naar de Haven van Baltimore. Het was werkelijk K... weer.

We moeten ons eerst melden bij de Customs (douane)  We komen daar om ongeveer 10.30 aan. Er was daar maar één douane beamte aanwezig, die alles af moest handelen, ook het container vervoer en die gingen dus allemaal voor. Eindelijk waren wij aan de buurt, na weer 25 stempels en nog wat handtekeningen moesten wij ons bij het afhaaldepot melden.

Bureaucratie

We komen daar om 11.25 aan en krijgen nu te horen, dat we tot 13.00 uur moesten wachten want ze gingen lunchen. De camper hadden we gelukkig al zien staan en die zag er nog perfect uit. We mochten wel in onze camper en hebben de tijd nuttig besteed met het inpakken en om de aftimmering te verwijderen, die we gemaakt hadden tussen de cabine en de woonruimte. Het was opgehouden met zachtjes regenen, niet echt ideaal om een camper op te halen. Ook binnen in de camper was gelukkig alles nog perfect en er was niets kapot. Ze kwamen om 13.30 nog met een auto langs voor een laatste inspectie van de camper, maar ze zijn hun auto niet meer uit geweest. Het was nog gekker, ik moest in de regen naar hun toe komen om een handtekening te zetten dat alles goed en gecheckt was.

Eindelijk konden we met ons eigen campertje op pad. We zijn die dag niet ver meer gekomen ook vanwege het slechte weer. We overnachten op een KOA camping en vallen al vroeg moe en voldaan in slaap.

Zaterdag 10 mei Hagerstown - Washington
We worden wakker van het tikken van de regen op het dak. We ontbijten in het restaurant van de camping en gaan daarna naar een verschrikkelijk groot warenhuis "Wall Mart"om inkopen te doen. We komen daar na een paar uur en een paar dollar lichter weer uit. Het weer is inmiddels opgeknapt en ook vandaag hebben we geen zin om ver en lang te rijden. Voor de geïnteresseerden: We staan op een camping in Washington, andere Washington dan Washington DC. Het is iets zuidelijker dan Pittsburg.

Zondag 11 mei Washington - Indianapolis
We rijden vandaag zo'n 500 km naar het westen over de Interstate's. Het rijden in de USA is geen probleem. De bewegwijzering is Interstate bij Indianapolisprima en iedereen rijdt heel relaxed. Het zijn voornamelijk 4, 6, 8 en zelfs 10 banen (lanes). We zetten de cruise control, die we thuis nog hebben in laten bouwen, op 100 km per uur en tuffen heerlijk relaxed over de amerikaanse wegen. Alle wegen zijn hier aangeduid met Noord, Zuid, Oost of West. We moeten naar het westen, dus een weg naar West bv de I 70 west is altijd goed.
Er is vandaag een probleem en dat is, dat het klote weer is. Het regent onophoudelijk en de temp. komt niet boven de 15 gr.
In Nederland zo te vernemen is het heel wat beter.

Maandag 12 mei Indianapolis - St Louis
Je zal het niet geloven, maar toen we wakker werden, scheen het zonnetje en die is de hele dag ook niet meer weg geweest.
Het was zo gezegd een fantastisch mooie dag. In St Louis, wat in de Staat Missouri ligt en aan de Mississippi, zijn we op de "Gateway Arch"geweest. Het is een boog van 192 meter hoog en je gaat met een soort gondel door een van de bogen omhoog.
We hadden daar een prachtig uitzicht over de stad en het landschap.

Zicht vanaf de Gateway Arch                                              Gateway Arch in st Louis
Dinsdag 13 mei

Vandaag een rustdag, maar het wordt een pechdag. Om te beginnen worden we rond 07.30 uur wakker van gerommel. Dit was een flinke onweersbui met veel regen en als toetje hagel en niet van die kleine steentjes ook.
We gaan naar de Wal Mart, waar het nog erg rustig is. Het blijkt dat we in een andere tijdzone zitten n.l. 1 uur vroeger, dus voor thuis 7 uur tijdsverschil.
 Als we uit de Wal Mart komen, zien we dat onze keukenkraan drupt en het water loopt in de keukenkastjes.
Ik laat al het voorraad water wegstromen en gaan naar een caravan handel. Ik wordt daar verschrikkelijk goed geholpen en op advies plaats ik een afsluiter op de toevoerslang. We kunnen nu geen gebruik meer maken van de keukenkraan.
Na de reparatie gaan we 's middags via de Interstate en de Route 66 naar de Meramec Caves, waar we ook overnachten.
Het is inmiddels ook mooi weer geworden.

Meramec Caves                     Meramec Caves

Woensdag 14 mei Meramec Caves - Branson (Missouri)
We hadden gisteren ook nog een GPS gekocht in de Wal Mart om de Route 66 beter te kunnen vinden. We zetten dat ding aan en rijden gelijk 100 km om. Ik heb hem nog net niet uit het raam geflikkerd.
We rijden hele stukken langs de route 66. Er wordt veel over geschreven, maar hij is soms moeilijk te volgen. We vinden het trouwens niet zo bijzonder, maar er zijn hele leuke stukken tussen met originele oude gebouwtjes.

Route 66 Oud tankstation

Route 66 Devils Elbow

Roadhouse route 66

Totem pole route 66

We overnachten in Branson en bezichtigen 's avonds het stadje, wat lijkt op Broadway in het klein.

Interstate naar Branson              De strip in Branson              Hollywod figuren op de strip in Branson                Restaurant in de strip bij Branso

Donderdag 15 mei  Branson - El Reno (bij Oklahoma city)
Vannacht heel de nacht geregend. We rijden ook in de regen weg, maar in de loop van de dag knapt op. We rijden weer stukjes van de Route 66 en verder langs de Interstate 44. We bezoeken onderweg bij Foyil het Galloway park om de kunstwerken van Ed Galloway te bekijken (Totempalen)

Vrijdag 16 mei El Reno - Amarillo (Texas)
Ook weer een stukje Route 66 gereden om de brug met de 38 bogen te bewonderen en langs het spookstadje Foss.
In Clinton gaan we naar het Route 66 museum.
Het is nu behoorlijk warm aan het worden en de verwachtingen zijn, dat het nog warmer wordt.
We zijn net terug van het "Best Big Texan" een geweldig groot grill restaurant, waar we heerlijke steaks hebben gegeten.
Je krijgt daar een steak van 2 kg gratis, maar er is een voorwaarde. Je moet hem in een uur opeten.
We werden bij de camping in een limousine opgehaald en ook weer teruggebracht (service).

Brug met de 38 bogen             Spook stadje Foss            In het Route 66 museum               Het Steak Restaurant

Zaterdag en Zondag 17 en 18 mei

Zaterdag van Amarillo naar  Santa Fe. Zondag zijn we in Santa Fe gebleven en de omgeving wat bekeken. Onderweg van Amarillo naar Santa Fe komen we langs de Cadilac Ranch. (zie foto) Cadilac Ranch

Langs de Interstate's is er niet veel te zien. Het is licht heuvelachtig, je ziet hele grote dorre velden en het is woestijnachtig met grote ranches en af en toe ook nog een paar koeien. Dus al met al niet zo'n indrukwekkend landschap.
We rijden daarom ook bijna elke dag een behoorlijk stuk om zo vlug mogelijk in het westen, Arizona en Nevada te komen.
De Staat Texas, waar we een stuk doorheen gereden zijn, is bijna nog vlakker als Nederland, hoewel dat bijna onmogelijk is

We maken 's zondags in Santa Fe een rondritje langs Pueblo's, dat zijn kleine dorpjes nog in stijl van vroeger, toen de Idianen hier zaten. Vele Indianen wonen hier trouwens nog.
Het is nu behoorlijk warm met temperaturen van rond de 30 graden en meer. We hebben al heel wat Staten doorkruist en nu zijn we in New Mexico.
We zijn weer door een tijdzone gegaan en het tijdsverschil is nu 8 uur.
Het kan geen rustdag zijn zonder problemen. Al enige tijd trekt de motor niet meer zo goed.
Zeker met het optrekken, dat gaat moeizaam en er komen gigantische zwarte rookpluimen uit de uitlaat. Iedereen die achter ons rijdt zien we hun gasmasker opzetten. Voor de rest rijdt hij prima, maar het hoort niet zo te zijn. Op de camping staan we naast een amerikaans stel, hoe kan het ook anders, die ons super helpen. We drinken 's avonds samen een biertje en krijgen veel informatie van hun. Morgen op naar de garage.

Maandag 19 mei Santa Fe - Albuquerque
In Santa Fe rijden we langs 4 garages, die ons allemaal niet kunnen helpen om de doodeenvoudige reden, dat ze de software niet uit kunnen lezen.
Eindelijk komen we terecht bij een hele grote Ford Dealer, maar die kan ons pas laat in de middag helpen.
We krijgen de info, dat er in Albuquergue een nog grotere Ford Dealer is.
En we zijn nu ons verhaaltje aan het schrijven in die garage, omdat we moeten wachten. We zijn hier om 11.30 aangekomen en het is nu bijna 15.00 uur.
Ze proberen Ford in Europa te bereiken, omdat ze hier andere diesels hebben dan in Europa en ze de software niet uit kunnen lezen. We hopen maar op een goede afloop.
De problemen kunnen o.a. komen door de hoogte, waar we nu zitten of door de diesel. Ze verkopen hier diesel met een lager octaan gehalte.
We staan nu op een camping in de buurt van Albuquerque in het plaatsje Bernalillo. Aan aanspraak hebben we geen gebrek. We vallen niet alleen op door ons kenteken, maar ook door de grootte. We zijn een Dinky Toy tussen al dat grote geweld.
Alles rijdt hier bijna met 30 tot 35 voet bussen en caravans. Dan hebben ze ook allemaal van die slide outs en nog een auto er achter hangen, die net zo groot is als onze camper

Een mini tussen de grote campers

Allereerst willen wij iedereen bedanken voor de leuke reacties in de vorm van een mail of het schrijven in het Gastenboek.
We kregen van iemand  een mail waarin werd geschreven, dat wij alles zo realistisch opschrijven en er geen romantisch verhaal van maken, zoals altijd maar mooi weer en dat alles zo prachtig is.

Wij proberen de verhaaltjes in de website zo realistisch mogelijk over te laten komen, omdat deze website niet alleen bedoeld is voor de thuisblijvers en later als naslagwerk voor ons, maar ook voor diegenen die ook zo'n reis willen ondernemen.
Wij hebben heel veel gehad, in onze voorbereiding, aan andere reisverslagen. We hebben alles bij ons van omvormers, adapters, opladers op zonnecellen enz. maar juist hetgene waar we niet aangedacht hebben is, dat ze in Amerika diesel verkopen met een veel lager octaan gehalte en dat de nieuwe diesels hier ook niet uitgerust zijn met een EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem  Dit systeem zorgt voor schonere lucht en is computergestuurd. Het moet de uitstoot van stikstofoxide (Nox) zoveel mogelijk beperken.
We waren ook niet op de hoogte, dat de bandenmaat hier iets verschilt met de Europeese. Ze zijn iets breder en een ander profiel.

Engine troubles

Van Dinsdag 20 mei t/m Donderdag 22 mei

Deze dagen brengen we veel door in de garage en op de camping.
We wachten op een telefoontje van de garage. Ze hebben contact met Ford Europa  om de software te downloaden, die nodig is om de foutcode's uit te lezen.
Wij gaan dinsdags nog met een kabelbaan mee  in Albuquerque, de Sandis Peak op, volgens hen de langste van de wereld. We zitten ongeveer 15 min. in de gondel. Als iemand een langere weet, dit even melden. Het is hier snel de grootste, de langste en de hoogste, maar helaas. De hoogste toren van de wereld zijn ze ook al kwijt.

We moesten naar het kabelstation een behoorlijke klim maken. We komen amper in z'n eerste versnelling omhoog. We besluiten nu om geen meter meer met de auto te rijden.
Woensdag blijven we dus op de camping, dat is geen straf want het is heerlijk weer. We bellen zelf eind van de middag de garage en het blijkt, dat ze de software hebben ontvangen. We maken een afspraak voor 08.00 uur de volgende morgen.

Als we donderdag morgen er naar toe rijden, krijgen we notabene midden op een brug een lekke band. Ik heb geen enkele kans om hem hier te repareren. We staan naast een betonnen afscheiding en op een drukke vierbaansweg

De lekke bandWie schreef er ook weer in de mail , dat ze ons niet veel pech meer toewenste, hooguit een lekke band. Bedankt hoor!
De Road Service gebeld, deze arriveerde na ongeveer een kwartier. We zijn nu naar de garage gesleept.

Road service

Bij de garage

Daar komen we  rond 09.00 uur aan. Ze kunnen eindelijk de foutcode's uitlezen, maar nog niet analyseren. Ik heb toen Ford Joosse gebeld en die gaan 's avonds nog voor mij naar de garage om te kijken,wat die foutcode's inhouden. We bedanken Ford Joosse Vlissingen dan ook heel erg hartelijk. Wat een service.
In het kort komt het hier op neer, dat ze aan de hand van de foutcode's het ERG systeem hebben geblokkeerd. We maken 's middags een testrit en hij rijdt weer als vanouds. We krijgen nog 12 flessen met vloesitof mee, om bij elke tankbeurt wat bij te voegen, om het octaan gehalte wat te verhogen.