De ReisRidders

We verblijven  op Camping “Happy Village”,  zo dicht mogelijk bij de stad

Vanaf de Camping rijdt een gratis Shuttle, die je naar Prima Porta station brengt en van daaruit is het nog 18 min treinen

Dit hebben we dus 4 dagen gedaan en toen waren onze ogen moe en zat onze hardeschijf vol cultuur en kon er niks meer bij.

ROME

Rome is de hoofdstad van Italië en tevens hoofdstad van de regio Lazio en de provincie Rome. De stad Rome heeft ca. 2,7 miljoen inwoners, het inwonertal van de metropoolregio bedraagt 3,7 miljoen. Het is de grootste stad van Italië.

Rome is ook de zetel van de paus, die het gezag voert over de dwergstaat Vaticaanstad, een enclave binnen de stad Rome.

Rome is oorspronkelijk gebouwd op zeven heuvels, maar strekt zich inmiddels uit tot aan de Tyreense zee. Het historische stadscentrum bevindt zich op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Bekende bezienswaardigheden zijn het Colosseum, het Forum Romanum, het Pantheon, de Sint-Pietersbasiliek, de Trevifontein en het Monument van Victor Emanuel II

Uitzicht van st Pieters Basiliek

ROME is echt magnifiek en heel de stad lijkt wel een Openluchtmuseum. Je weet niet wat je ziet, het is zo fascinerend en overweldigend.  Het is met geen pen te beschrijven.

Uitzicht van Sint Pieters Basiliek

Wat je daar ziet aan Kerken en Kathedralen met een geweldig interieur, Beelden, Kunst en Bouwwerken en de vele Piazza’s………………, dat moet je met eigen ogen gezien hebben.

De bekendste gebouwen, die we bezoeken deze dag zijn het Colosseum en Pantheon. Als je daarin staat en je kijkt om je heen, snap je niet hoe ze het zo allemaal hebben kunnen bouwen.

De volgende dag hebben we het Vaticaan bezocht en op het st Pietersplein in de rij gestaan om de grote St. Pieter Kathedraal binnen te mogen. Wat je daarin ziet en de grootte ervan, neemt als je zou willen een hele middag in beslag. Je zou er zelfs een hele dag in door kunnen brengen. Ongelooflijk wat een Pracht en Praal aan Beelden en Schilderijen en Fresco’s en Kapellen, met overal om je heen muur- en koepelschilderingen. Je wordt er echt stil van

Sint Pieters Basiliek

Ons tempo ligt wat hoger, zodat we ook nog de Tombes van de Pausen kunnen bekijken en bovenop de Koepel hebben gestaan na eerst een lift te hebben genomen en daarna nog zo’n 350 treden hebben moeten beklimmen. Van hieruit heb je een prachtig gezicht op het St. Pietersplein en over de stad.

Ook nog een wandeling langs de Rivier gemaakt met zijn prachtige Bruggen en toen hadden we er voor die dag weer ff genoeg van.

De volgende dag hebben we alle dingen, die we nog niet op ons stadsplan hadden geschrapt, bekeken. We hebben het gemak van de Metro ter hand genomen en zijn zoals Mollen van het een naar het ander onder de grond gereden. Bekendste de Fontana di Trevi en de prachtige Kathedralen van Santa Maria Maggiore en San Giovanni. Zodoende hebben we zo goed als alle bezienswaardigheden, zeker de bekendste, bekeken.

De laatste dag doen we rustig aan, want ik wil wassen. Laat het nu net ’s morgens regenen.
’s Middags gaan we naar het mooie Park “Villa Borghese” en het is weer erg warm.

Een beetje GELUK moet je hebben!!!

Diaserie Rome

Om wat uit te rusten van al die Cultuur, die we hebben opgesnoven, hebben we na 4 dagen Rome een plekje gevonden aan Lago Bracciano, zo’n 30 km van Rome, waar we in de zon weer wat kunnen bijkleuren en de voorraadkast kunnen bijvullen.

Daarna door naar het schiereiland bij Orbetella, waar we een fikse fietstocht van 50 km hebben gereden met regelmatig helling trekken.

Porto Santo Stefano

De volgende dag is dat goed te merken, want we komen moe uit bed en hebben ons daarom maar laten verbannen naar Elba om te kijken, of we nog wat van Napoleon tegen zullen komen.

Elba

Elba is een eiland nabij Livorno, Italië. Het is het grootste eiland van de Toscaanse Archipel en na Sicilië en Sardinië het derde eiland van Italië. De hoofdstad is Portoferraio waar bijna de helft van de bevolking woont

Het eiland is bereikbaar vanuit Piombino, van waaruit meerdere malen per dag veerboten varen naar Portoferraio.

We schepen 's morgens in bij Piombino op de "Moby Lys". Het is 1 uur varen en een retourtje kostte Euro 126,- voor een retourtje wel te verstaan.

Informeer tijdig naar de prijzen want in het weekend is het duurder dan door de week. We blijven 5 dagen op het eiland.

Elba is een mooi en zeer heuvelachtig eiland met prachtige baaitjes, kleine stranden, woeste krijtrotsen, leuke dorpjes, heerlijke badplaatsen, vele  s-bochten en super weer, elke dag rond de 30C. Elba is vooral bekend geworden toen Napoleon ernaartoe verbannen werd in 1814.

Bocht van Lacona

Ons eerste verblijf was op "Camping Lacona'"  waar een keieinstrandje en een zandstrandje zich op loopafstand bevinden.

We konden gratis gebruik maken van een kajak waar we dan ook goed gebruik van hebben gemaakt. We gaan elke dag pas half de middag naar het strand , omdat het anders veel te warm was. Daarna gaan we nog ff naar het zwembad.

Wilma kajakken op de kiezels

Ik heerlijk op het water

Strandwandeling

Bij het zwembad

We ondernemen ook nog een fietstocht op een ochtend naar Porto Azurro, wat goed gaat. Er zitten wel enkele hellingen in, maar die zijn goed te doen. Het is een badplaatsje aan de oostkust.

Porto Azurro

Uitzicht tijdens fietstocht

op de fiets in Porto Azurro

Wanneer we naar onze tweede camping gaan, in de buurt van Portoferraio, maken we gelijk een autotoer rond het eiland. Een prachtige rit, erg de moeite waard.

Tijdens rit rond het eiland

Uitzicht tijdens rondrit eiland Elba

In Acquaviva, waar we overnachten is een strandje waar gesnorkeld kan worden

Met de Camper bezoeken we de volgende dag de Villa Napoleon bij San Martino, zodoende hebben we dezelfde weg gelopen als Napoleon naar zijn Villa op Elba.  Niet te geloven

hè

Villa Napoleon

Weg naar villa Napoleon

Als laatste bezoekenwe het havenplaatsje Portoferraio op het eiland Elba. Het is een prachtig havenplaatstje met een Fort