De ReisRidders

Canada   2008

De voorbereiding van onze reis door USA en Canada kan men lezen op:

De Voorbereiding

We zijn in Canada

Na zes weken Amerika, gaan we nu drie maanden door Canada reizen.

De planning voor deze reis is gemaakt  door Naturetrek

Vancouver zaterdag 14 juni - dinsdag 17 juni
We passeren om ongeveer 12.00 uur zonder problemen de grens met Canada. Een dag eerder dan onze planning.
In het begin is het een beetje vreemd, niet wat het rijden betreft, maar met de afstanden en de maten. In Canada zijn ze gelukkig weer normaal. En met normaal bedoel ik, dat de snelheid en afstanden in km. gegeven wordt en de inhoud in liters.
Om ongeveer 13.00 uur komen we aan in Vancouver op het Capilano RV park, waar we drie nachten zullen blijven.
Het is een camping, die het dichtst bij het centrum ligt en naar men zegt op loopafstand van Down Town. Later blijkt dat het toch zeker een uur lopen is.
Het centrum van Vancouver bestaat uit een landtong, die wordt omringd door de English Bay. De camping waar wij zitten, ligt op Noord Vancouver. We moeten de Lions Gate Bridge over en door het Stanley Park om in het centrum te komen.
We wandelen dezelfde middag nog naar het centrum, via de Lions Gate brug en het mooie Stanley Park, dat het puntje van het schiereiland beslaat.
Eind van de middag besluiten we om maar een taxi terug te nemen, omdat het toch wel een aardige tippel is.

Vancouver

De andere dag bezichtigen we 's morgens de Capilano Suspension Bridge. Dit doen we met eigen vervoer. De brug hangt 70 meter boven de Canyon en heeft een overspanning van 137 meter.

Het is een v/d hoogste bruggen van zijn soort in de wereld. We wandelen hier tot de middag en gaan dan  naar de Lynn Canyon. Er is daar ook een mooie hangbrug, maar veel lager dan die van de Capilano. Het is een prachtig wandelgebied en we maken hier een paar mooie wandelingen onder een stralend zonnetje.
Ook 's maandags is het weer een stralende dag met een temperatuurtje van zo'n 25 graden. We nemen vandaag het openbaar vervoer (halve prijs voor seniors).
Ook bij de meeste attracties en bezienswaardigheden krijgen we korting. Oud worden heeft toch ook zo zijn voordelen.

We bezoeken als eerste het Vancouver aquarium, wat heel mooi was en waar een week geleden een kalfje van een witte walvis was geboren. We wandelen daarna van het aquarium naar het Waterfront. Van het aquarium kun je steeds langs het water lopen tot voorbij het Waterfront. Het is een prachtige wandeling en zeker met dit stralende weer. Daarna bezoeken we nog Gastown. Een van de oudste wijken van Vancouver en dat is te merken ook. We zien hier vele daklozen, zwervers en drugs verslaafden, soms een heel plein vol. We lopen hier maar een paar passen sneller en gaan via chinese tuinen naar Chinatown. De chinese wijk van Vancouver is ouder dan de stad zelf. In 1970 werd de wijk zelfs uitgeroepen tot historische stad

Aquarium

China town

Dinsdag 17 juni Vancouver - Saltspring Island
Het is vandaag een beetje bewolkt en wat aan de frisse kant. We besluiten om vandaag uit Vancouver te vertrekken en naar Saltspring Island te gaan.
We gaan naar Saltspring Island, omdat we van te voren daar een Kajaktocht hadden gereserveerd. We moeten om in Saltspring te komen met twee veerboten.
de ene gaat van Vancouver naar Swartzbay op Vancouver Island en de andere van Swartzbay naar Saltspring.
We komen eind van de middag op Saltspring aan en het weer is een stuk aangenamer geworden.
We gaan naar een Nationaal State Park (Ruckle Park) om daar te kamperen en blijven daar tot 19 juni.

Veerboot naar Saltspring

ff plassen of.....

Ruckle Park

De volgende dag maken we een paar wandelingen door het Ruckle Park en gaan 's middags met de auto het eiland verkennen.
Het is prachtig weer en er staat weinig wind. Als dat morgen ook zo'n weer is met het kajakken dan zou dat goed uit komen.

Kajakken
Het eerste wat we doen als we uit bed komen is naar de lucht kijken. We zien een licht bewolkte hemel, maar er staat bijna of geen wind.
Wilma had voordien al besloten om niet mee te gaan, omdat ze meer van de zee houdt aan de waterkant dan van de zee op het water.
We rijden naar de afgesproken plaats bij de haven. We parkeren de camper op een mooie parkeerplaats bij een jachthaventje, zodat Wilma daar een mooi plaatsje heeft en eventueel nog van daaruit kan wandelen.
Ik vertrek, na een paar instructies, met een gids in een tweepersoons kajak naar een onbewoond eilandje (Russell Island). Het weer wordt steeds beter en af en toe komt zelfs de zon door en het is windstil. Het water is als een spiegel. We bereiden zelf de lunch op het eilandje en we maken daar een korte wandeling.
Tijdens deze wandeling zien we twee slangen. De gids kan er een pakken en ik neem hem van hem over. Het is niet zo'n grote en naar hij zegt niet giftig.
Daarna willen we in de kajak stappen, maar zien in het water en later op de rotsen een zeeotter. Hij zwemt steeds om wat te vangen en eet dan de gevangen vis op de rotsen. Ik kan er met mijn filmcamera geweldige shots van maken. Na een tijdje stappen we weer in de kajak en gaan via de kust en nog wat kleine rotseilandjes naar Saltspring. Het was een perfecte kajakdag en heb zeer
genoten. Ook Wilma heeft zich niet verveeld. Ze heeft de camper een goede beurt gegeven en wat gewandeld. Al met al weer een geslaagde dag.

Kajakken

Zeeanemonen

We vertrekken rond 18.00 uur met een veerboot naar Swartzbay op Vancouver eiland en gaan als we de veerboot af komen gelijk naar het Mc Donalds State Park om de nacht door te brengen.
We zitten nu dus op Vancouver eiland en blijven daar tot 27 juni. De route, die we ongeveer gaan volgen, kunnen jullie zien op de route kaart van Vancouver eiland.

route Vancouver Island

Vrijdag 20 juni  Victoria

's Morgens gaan we naar de Butchart Gardens. Het zijn werkelijk prachtig aangelegde tuinen in een vroegere afgraving voor de cement industrie.
Men ziet de mooiste bloemen, planten en bomen afgewisseld door fonteinen en watervalletjes.
Het is me wel een raadsel hoe ze b.v. de hosta's zo mooi krijgen zonder gaten van slakken en rozen zonder een luisje

Butchart Gardens

Butcharrt Gardens

's Middags rijden we door naar Victoria, naar Westbay Marine en RV park, waar we zullen overnachten. We gaan met een leuk klein veerpontje naar Fishermans Warff. Vandaar maken we een mooie wandeling langs een voetpad,dat langs het water loopt, naar het centrum van de stad.
We bezoeken o.a Het Royal British Columbia Museum, de Parlements Buildings en het Empire Empress Hotel. Het RBC museum wordt algemeen beschouwd als een van de beste musea van Canada Men krijgt hier een goed beeld van de geschiedenis van British Columbia.
De Parlements Buidings en het Empress Hotel zijn twee blikvangers van Victoria. Ze vallen gelijk in het oog als je in het centrum van Victoria komt.
Het is een prachtige dag en wat is er dan mooier om deze af te sluiten met een heerlijk diner op een van de vele terrassen met uitzicht op de haven.
Dit etentje is trouwens voor mijn verjaardag, want morgen is het dan weer zover. Al weer een jaartje ouder.

Empire Empress Hotel

Parlements Buiding

Victoria

Fishermans Wharf

Zaterdag 21 juni Victoria - Port Renfrew

Met de camper versiert met WC papier rijden we deze dag van Victoria naar Port Renfrew, wat aan de westkust van het eiland ligt.
Onderweg maken we nog een mooie wandeling van China Beach naar Mystic Beach. Een leuke wandeling door het bos met een redelijk hoogte verschil.
Het is helaas hoogwater anders hadden we over het strand (keien) terug kunnen lopen. Nu moeten we hetzelfde pad weer terug nemen.
De weg naar Port Renfrew is weinig interessant. Je rijdt door het bos en ziet voor de rest niet veel.
In Port Renfrew willen we ergens aan de waterkant gaan staan, maar er komt een hele frisse wind opzetten en besluiten om op een RV park te gaan staan.
Deze viel ook al tegen, want behalve douche en WC, is hij slecht onderhouden.

Camper versiert

wandeling naar Misty beach

Misty beach

Zondag 22 juni Port Renfrew - via Lake Cowichan - Little Qualicum Falls PP
Het is nog behoorlijk fris als we vertrekken, maar in de loop van de dag wordt het steeds beter en warmer.
 We steken nu het eiland weer over van West naar Oost. De weg naar Lake Cowichan is mooi, af en toe bochtig en zeer goed te berijden. Van anderen gehoord, dat de weg vorig jaar nog gravelroad was. In Lake Cowichan even langs de informatie en na een zelf gezet bakje koffie gaat het weer verder naar Duncan.
Duncan is een plaats met veel Totempalen, erg leuk. De totempaal is een houten standbeeld, zoals die door de indianenstammen werden gemaakt. De totempaal bevat de geschiedenis van de stam en geeft de politieke macht van het huis aan. Een totempaal kan gezien worden als een heiligdom. Hij werd meestal gemaakt van het hout van de rode ceder, welke in bonte kleuren geschilderd werd.
 Daarna door naar Chemaines, wat een leuk popperig dorp is met heel veel muurschilderingen.
 Na de lunch gaat het verder naar het Little Qualicum Falls PP. We komen langs het plaatsje Coombs. Op zich niet veel bijzonders, mits er geen geiten op de daken liepen.
    Totempalen in Duncan      Totempaal en muurschildering     Muurschildering
Hotel      Muurschildering     De "echte" mannen      Geiten op het dak

Maandag 23 juni Little Qualicum Falls PP - Miracle Bay
's Morgens na het ontbijt gelijk een wandeling door het bos en langs de Falls. Leuke wandeling, maar soms eng omdat het ook een beren gebied is. Wilma heeft constant haar oranje fluitje bij haar, waarmee ze constant wat rammelt. We rijden langs de kustweg nr:19A. Veel mogelijkheden zijn er niet, want er zijn maar twee wegen die langs de kust naar het noorden lopen. Onderweg bij Fanny Bay een wandeling gemaakt langs de Conservation unit. Volgens "Naturetrek, die ons reisplan heeft gemaakt moeten we veel wildlife zien en vooral vogels. Het enigste wat we zien is bomen en een moeras that's all.  Bij Union Bay stoppen we voor de lunch en rijden daarna naar Seal Bay. Volgens Naturetrek kunnen we hier een 2 uur durende trail volgen. Er staan wel verscheidene trails op, maar welke er bedoeld wordt is ons een raadsel. We lopen maar een trail die ons naar het strand leidt. Nou ja ...strand !!! keien groot en keien klein en veel aangespoelde boomstammen, die je bijna overal op de stranden tegenkomt. We gaan na de wandeling door naar Miracle Bay, onze overnachtegingsplaats. Het is een mooi Provinciaal Park (PP), waar we 's avonds weer heerlijk grillen.
                                                                              Waterval bij de camping                          Sealbay beach

Dinsdag 24 juni Miracle Bay - Telegraph Cove
Het wordt een beetje traditie, maar we maken eerst weer een fikse wandeling langs strand en door het bos. Na de wandeling rijden we tot Campbell River, waar we de Elk Falls bezichtigen. Een eindje verder gaan we die dag, naar later blijkt, een behoorlijke pittige wandeling maken. We lopen de Ripple Rock trail van 8 km heen en terug, met veel nauwe paadjes en steile stukken. Op het laatst zelfs een steile wandbeklimming moeten doen om over de nauwe zeestraat te kijken. We doen daar 3 uur over. Het is weer een berengebied, dus fluitje bij de hand om de beren af te schrikken. Ripple Rock was eens een gevaarlijke rots, die in een nauwe vaargeul stond en waar verscheidene schepen schipbreuk hebben geleden. De rots hebben ze tot ontploffing gebracht.
De wandeling neemt zoveel tijd in beslag, dat we pas 18.45 uur in Telegraph Cove aankomen.
We gaan naar Telegraph Cove, omdat we daar een reservering hebben voor een cruise naar de Grizzly beren.
                                                          Elk Falls             Steile wand beklimming            Seymour narrow: De nauwe vaargeul
Woensdag 25 juni Telegraph Cove
We worden om 07.20 uur verwacht bij de haven van Telegraph Cove. We staan gelukkig op loopafstand van de haven, maar het is toch vroeg dag.
Het is vrijwel windstil, maar wel bewolkt en nog aan de frisse kant als we vertrekken met een bootje, waar twee maal 250 pk achterhangt.
Met een behoorlijke snelheid razen we over het water een rivier af.
Dolfijnen achter de bootWe zien allereerst een hoop dolfijnen, die met onze boot mee zwemmen. Dat is werkelijk een prachtig gezicht. Ook zien we vele Bald Eagles of wel Golden Eagles.
Jawel.... we zien de eerste zwarte beer in Canada. Hij loopt langs de waterkant en is goed te filmen en te fotograferen. Geweldig!!!. We varen 2 uur en zien de eerste Grizzly beer en niet zo maar eentje. Nee, hij heeft ook nog een puppie van ongeveer 4 maanden bij zich.Black bear
We varen nog verder en stappen over op een soort landingsvaartuig. Deze hebben vrijwel geen diepgang en kunnen zodoende dicht onder de kant komen.
We zien weer een Grizzly beer met in de nabijheid nog twee Grizzly's van een jaar of vier. Ze zoeken langs de waterkant en onder de rotsblokken, die ze omrollen, naar voedsel. Een prachtig spektakel. Het zonnetje komt er af en toe goed door en het is een fantastische dag. We lunchen op een soort steiger en gaan verder met het beren spotten. We zien daarna nog twee Grizlzy's. We raken niet uitgekeken. Boven ons vliegt op een gegeven moment een Osprey (visarend)
Deze worden niet zo dikwijls waargenomen.
Na dit bijzondere schouwspel varen we terug en zien onderweg nog twee zwarte beren, waarvan eentje de rivier over zwemt. Dit is toch wel uniek
Wat een dag, wat hebben we genoten. Moe maar voldaan zit ik nu dit verhaal te tikken en gaan zo ons mandje in.
Morgen de laatste voorbereidingen treffen voor de reis naar Alaska en dan gaan we vrijdag 27 juni met de veerboot van Port Hardy naar Prins Rupert. Een vaartocht van 15 uur.

Grizzly met jong    Grizzly beer    Bald Eagle     Grizzly van 4 jaar oud   broer en zus Grizzly      Overzicht rivier

26 juni Telegraph Cove - Port Hardy

Het is ongeveer 60 km. rijden naar Port Hardy. 's Morgens de website bijgewerkt kinderen gebeld en onderweg naar Port Hardy doen we in Port Mc Neill de laatste boodschappen. We hebben trouwens weer een probleem. Nu is de kraan van de douche kapot, zodat we nu helemaal zonder kraan zitten. Het wordt nu echt kamperen. We gaan vroeg naar bed, want om 04.45 gaat de wekker. Het is van de camping waar we staan 3 km naar de Ferry.